ARCHIV
22.04.2018 18:00 Odessa Regional Philharmonic Society GRAND HALL, Festival 2d2n
Yevhen Stankovych „Mirages“ (2014) für Fl, Kl, Vib, Pf, Vl, Vc
(Ukrainian Première)
Anna Trauffer Songs (2011-17) für Sopran und Ensemble (arr. S. Gottschick) A Major As Sol (A.Trauffer), Ef As E Be Be, Lover (Tennessee Williams), Ha Be Ha As (A. Trauffer)
Lukas Langlotz „Zweigung“ (2016) für Klavier und Ensemble (2016)
Anna Trauffer Songs (2017) für Sopran und Ensemble
Gentle Lady (James Joyce), Beatrice (Raphael Urweider), Passacaglia, Mandelbaum (Paul Celan)
ensemble für neue musik zürich
Hans-Peter Frehner Flöte
Manfred Spitaler Klarinette
Viktor Müller Klavier
Philipp Schaufelberger E-Gitarre
Lorenz Haas Perkussion/Stimme
Catriona Bühler Sopran
Nicola Romanò Violoncello
Sebastian Gottschick Violine/Viola/Leitung
ANNA TRAUFFER: SONGS
A MAJOR A SOL
A E Ges, D E C A Sol, I guess, they see a soul,
E C, E C! easy, easy!
Es D E Ges Es Mi, as they guess as me,
A E C A Major A Sol, A Sol. I see a major asshole, asshole.
A E Ges, His A Major A Sol. I guess, he`s a major asshole.
Anna Trauffer
EF AS E BE BE
Ef As E Be Be, Effacer Bébé,
Di Re Mi Mi A Mi Di. dirait Mimi à midi.
Be Be A Si Si, Bébé à Sissi,
La De Es A Do Re. la Déesse adorée.
Anna Trauffer
LOVER
You were a wonderful lover...
Such a wonderful person to go to bed with,
and I think mostly because
you were really indifferent to it.
Isn’t that right?
Never had any anxiety about it,
did it naturally, easily, slowly,
with absolute confidence and
perfect calm, more like
opening a door for a lady
than giving any expression to any longing for her.
Tennessee Williams
HA BE HA Ss A EF FA TI
Ha Be Ha As A Ef Fa Ti Habe Hass auf Vati
So Fis, So Fis! So fies, so fies!
A De Fa Ti, A De! Ade Vati, Ade!
Ais E Ges Ais, Ha As Ti Ges Ais, Ti Fes Ais; Eisiges Eis, hastiges Eis, tiefes Eis;
Re De, Re De Mi Ti Mi A! Rede, rede mit mir!
Anna Trauffer
GENTLE LADY
Gentle lady, do not sing sad songs about the end of love,
lay aside sadness, and sing how love that passes is enough.
Think about the long deep sleep of lovers that are dead,
and how, in the grave, all love will sleep: love is aweary now.
James Joyce
BEATRICE
Beatrice [M hm?]
ich singe wenn niemand mich hört. [Ah ja!]
Ich [Du...] ersinne Deine Namen mit leiser Stimme.
[... hast ne leise Stimme, wie gehts?]
Mir geht es gut Beatrice danke [Bitte!]
[Was machst Du?] Ich summe [Ah ja?!]
und trage Dich nicht nur auf Lippen. [sondern?]
Ich stosse Dich auch aus voller Lunge
aus mir heraus und liebe Dich aus der Erinnerung
als hohen Ton im Kopf im Ohr,
ich höre Beatrice Dich mir an. [Ich sage nichts]
Raphael Urweider
EINE GAUNER- UND GANOVENWEISE
GESUNGEN ZU PARIS EMPRÈS PONTOISE
VON PAUL CELAN
AUS CZERNOWITZ BEI SADAGORA
Damals, als es noch Galgen gab,
da, nicht wahr, gab es
ein Oben.
Wo bleibt mein Bart, Wind, wo
mein Judenfleck, wo
mein Bart, den du raufst?
Krumm war der Weg, den ich ging,
krumm war er, ja,
denn, ja,
er war gerade.
Heia.
Krumm, so wird meine Nase.
Nase.
Und wir zogen auch nach Friaul.
Da hätten wir, da hätten wir.
Denn es blühte der Mandelbaum.
Mandelbaum, Bandelmaum.
Mandeltraum, Trandelmaum.
Und auch der Machandelbaum.
Chandelbaum.
Heia.
Aum.
Envoi
Aber,
aber er bäumt sich, der Baum. Er,
auch er
steht gegen
die Pest.
Paul Celan